Worldcom PR Group, přední světová síť
nezávislých PR agentur se 140 pobočkami po celém světě, zveřejnila výsledky
průzkumu[1],
který probíhal napříč partnerskými agenturami v regionu EMEA[2]. Výsledky
průzkumu potvrdily, že kvantita mediálních výstupů už není vše. PR agentury
vědí, že pro měření efektivity jejich práce nejsou důležité jen počty výstupů,
ale hlavně skutečnost, do jaké míry se jim podařilo naplnit cíle jednotlivých
kampaní, a tím ovlivnit obchodní výsledky svých klientů. Ti se rekrutují z
prestižních oborů, jako je například ICT, finančnictví, zdravotnictví a
cestovní ruch.
Z průzkumu vyplynulo, že většina dotázaných
agentur využívá k vyhodnocování svých výsledků jak kvalitativní, tak
kvantitativní analýzu. Všechny dotázané agentury reportují svým klientům na pravidelné
měsíční bázi a používají mediální monitoring. Monitoring provádějí převážně v
online médiích a na sociálních sítích. Nicméně i monitoring tištěných médií je
stále silně zastoupen.
Necelá polovina respondentů potvrdila, že
výstupy vyhledává i v dalších zdrojích, které nejsou pokryty jejich
monitorovacím systémem, a tři čtvrtiny z těchto respondentů také proto další výstupy
dohledávají manuálně. Všichni respondenti také hodnotí tonalitu mediálních
výstupů svých klientů na škále od pozitivního k negativnímu.
Dvě třetiny agentur používají speciální
vyhledávací nástroje pro monitoring sociálních sítí, jako jsou například Simply
Measured, Echobot nebo Talkwalker, kterými nejčastěji měří počet fanoušků,
komentářů a liků.
68 % agentur se řídí Barcelonskými principy. Na
základě zadání od klientů přesto ale 37 % respondentů vyhodnocuje své výstupy
pomocí AVE. Monitoring a reporting v klasické formě – tj. sledování počtu
výstupů – využívá 44 % agentur.
Ověření zásahu tiskové zprávy osobní formou
provádí 59 % dotázaných agentur. Třetina agentur také ověřuje zásah
rozesílaných informací pomocí výzkumů veřejného mínění, 41 % z nich využívá
služeb výzkumných agentur.
Další otázka
průzkumu směřovala k tomu, zda si agentury nechávají od klienta vyplácet
success fee. Šest z 22 agentur tvrdí, že success fee dostává, u pěti z nich
činí méně než 20 % z celkového měsíčního fee.
Hodnota PR výstupů souvisí podle 68 % dotázaných s
měřením obchodních úspěchů. Agentury třídí výstupy podle tématu sdělení,
přičemž 30 % z nich odpovídá, že nejčastěji analyzují, jak jsou zákazníci
spokojeni s produkty a službami na trhu. Klienti také často chtějí vědět,
jaká je frekvence využití názvu značky v jednotlivých výstupech. Dvě
třetiny agentur neporovnávají své výsledky s konkurenty svého klienta.
Pokud agentura ve svých výstupech analyzuje hodnotu
značky, nejčastěji ji zajímá, jak je značka obecně vnímána na trhu a jaké o ní má
veřejnost povědomí. Celkovou úspěšnost svých kampaní měří většina dotázaných na
základě předem stanovených cílů a požadavků klienta.
Z výsledků průzkumu je patrné, že většina dotázaných
agentur detailně analyzuje výsledky svých komunikačních aktivit, čímž
intenzivně podporuje obchodní záměry svých klientů, a tím dokazuje, že nástroje
PR jsou důležitou součástí marketingové a komunikační strategie každého
subjektu.
Žádné komentáře:
Okomentovat